Mar 18, 2009

BAGAN TJG KARANG

Ikan...ikan...ikan...fresh terbaik dari laut...ha kalau u all smua nak beli ikan segar..ni la tempatnyer Bagan Tanjong Karang...sebenarnyer banyak lagi Bagan yg ada kat Kuala Selangor ni...tapi aku tak berapa expert la tempat ni...ni pun baru first time aku menjejakkan kaki kat bagan ni...dah lama jugak aku teringin usha tempat ni...dapat tengok sendiri secara live nelayan turunkan ikan..fuhh terase kesegarannya...selama ni aku tengok nelayan kat dalam drama-drama melayu tv jew...kali ni hubby aku tunjukkan real punya kisah hidup seorang nelayan...memang penat aku tengok pagi-pagi suboh dah kuar petang baru turunkan ikan, depends pada rezeki kalau luck nelayan-nelayan ni dapatlah hasil penangkapan yg lumayan...ha pada para pembeli kena lah sabar menanti nelayan-nelayan ni turunkan ikan sebab bukan seorang, ramai nelayan kat sini yg dapat mcm-mcm jenis ikan, ada yg just dpt 1 jenis jew so kalau u all nak borong bawak balik terpaksa lah tunggu nelayan-nelayan laien bawak turun ikan..walaupun makan masa ckit tapi seronok, for me d best experience...antara ikan yg berjaya dikesan ni yg aku kenal jew la...ada kerapu, kembong, bawal, pecah periuk, sembilang, senangin n udang bukan sejenis ikan tapi ada jgk la...ada bnyk lg tapi ni antara jenis ikan yg aku kenal..






Ni antara bot-bot nelayan yg dah turunkan ikan...parking park yg kosong tu maknanye ada bot yg belum sampai lagi...so bley la tgu pada sesiapa yg x bawak ank tu tgu la sampai smua nelayan-nelayan ni punch out k...


Ni ikan dari bot Uncle Leman...banyak kan mau tak rambang selera jadinyer...ha pilih-pilih yg mana suka..

Sebelum boleh disambar ikan ni kena lah tunggu tokei dia asingkan dulu ikan-ikan ni ikut jenis nyer, coz nanti senanglah u all nak pilih...bkn senang tu dengan bakal-bakal pembeli yg dah x sabar-sabar nk sambar bukan apa sapa cepat dapatlah ikan yg di idam-idamkan tp kalau lambat tgu la nelayan lain mendarat tu pun kalau ada ikan yg diimpikan...nasib la nak ikan segar kena lah berkorban ckit kalau nak cepat beli jew la kt pasar senang...



Ni lah hasilnyer berkat kesabaran si penunggu...dptlah ikan pecah periuk 1..balik ni bley la masak stim...so lps dah pilih si idaman hati apa lagi...timbang sendiri...pas tu bayar kt nelayam tadi...best kan...dlm keseronokan menanti ikan segar dpt lg pengalaman tgk mcm mana kehidupan seorg nelayan mencari rezeki...terpaksa korbankan nyawa, kegebuan kulit duduk panas terik kt tgh-tgh laut...sanggupkah anda untuk menawar harga ikan selepas ini? fikir-fikirkanlah...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin